Dag 20 en 21 San Francisco

25 september 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Dinsdag 24 en Woensdag 25 september 2019.

We hebben nog 2 heerlijke dagen gehad in San Francisco. Veel gelopen (heuvel op en heuvel af) en met de hop on / hop off bus door de stad en over de Golden Gate Bridge gereden. Hotel serveert geen ontbijt, maar aan de overkant van de straat ligt Cozy Café waar ontbijt en lunch geserveerd wordt. Een op het eerste oog onaanzienlijk lokaaltje, maar met 3 uiterst vriendelijke vrouwen die zeer hygiënisch werken en lekkere eieren, bacon, worstjes, pancakes, granola of cornflakes met yoghurt en vers fruit serveren. En lekkere koffie. Daar schort het hier in de USA nog al eens aan.

Nadat we de auto heelhuids hadden afgeleverd hier in de stad zijn we met de Bigbus (hop on /hop off bus) verder de stad gaan verkennen. We hadden een kaart van de bus routes en stopplaatsen en ik had ook een app geïnstalleerd op mijn telefoon, waarop je op een plattegrond kon zien waar jezelf stond, waar de stopplaatsen waren en waar de bussen zich bevonden. Handig. Zonder mobiele telefoon ben je tegenwoordig  nergens. Gezien, gewandeld, gegeten: Mission Street, Yerba Bueno Gardens, The Embarcadero met Ferry Plaza Market, Golden Gate Bridge, Palace of Fine Arts, China town, Pier 39 met veel restaurants, winkeltjes, zeeleeuwen op houten plateau's in de haven, jachthaven, cable trams, mensen en nog eens mensen van alle nationaliteiten en daklozen. De daklozen zijn er. Soms bedelen ze, maken muziek, sommigen roepen of schreeuwen. Maar ze vallen je niet lastig. Mensen voelen zich ook veilig op straat, rugzakken achteloos op rug of over schouder, vrouwen/meisjes gaan ook alleen over straat. Ook zie je vrij veel 2 mannen of vrouwen samen. Tegenover het restaurant waar we gegeten hebben was een kledingzaak met de naam: Out of the closet. Het is een heel kleurrijke en gemoedelijke stad.
Gisteren en vandaag was het hier rond 33 °C. Dat vindt men hier erg warm, hoorden we aan tafel van een inwoner van Sausolito aan de noordkant van de Golden Gate Bridge. Hij was in Den Haag geweest voor Hockey  (ijshockey dus). Den Haag leek hem een prachtige stad "to raise your children". Hij kende ook de New England Patriots, de American football club uit Foxboro Massachusetts, waar wij in 1978 tijdelijk woonden. Normaal is het hier iets koeler, maar in de winter nog steeds rond 18 °C. Wat een stad!

Op reclame bord, volgens Forbes: SF is the worst place to drive, but the best place to learn it. En Eugėne heeft er gereden! Maar hij was toch ook blij dat hij zonder auto de stad kon verkennen.

Nu zit onze vakantie er bijna op. We hebben genoten en heel veel nieuwe indrukken opgedaan! De koffers zijn ingepakt, vliegtuigstoelen vastgelegd en boarding passen afgedrukt. Morgen met de shuttlebus naar het vliegtuig. Als alles goed gaat landt de KL 606 vrijdagochtend op Schiphol en zijn we rond 13:00 uur met de KLM bus bij vliegveld Beek.

Tot ziens!

Ria en Eugène.