Dag 18 Yosemite NP, Chowchilla

22 september 2019 - Chowchilla, California, Verenigde Staten

Zondag 22 september

Vandaag zijn we aangekomen in ons hotel in Chowchilla. Dit is onze laatste stop voor San Francisco. Daar zullen we 3 overnachtingen hebben en dan volgt donderdag onze terugreis naar Nederland. Nu (19:00 uur) gaan we eerst wat eten.

Vandaag waren we in Yosemite NP. Dit NP ligt in de Sierra Nevada, evenals Sequioa NP dat wat meer zuidelijk ligt. Het was erg druk, omdat het een mooie zonnige zondag was . We moesten vaak file rijden over de smalle slingerende wegen en de officiële parkeerplaatsen waren vol. Dat betekende: wachten tot er een plekje vrij komt. De toiletten waren erg primitief, deels Dixy toiletten. Dit was een tegenstelling tot de andere parken. Het park liet weer indrukwekkende bergen zien, watervallen en heel heldere riviertjes. We zagen mooie vlinders, een eekhoorntje dat zijn leven waagde door over te steken vlak voor een fietser en een auto, veel seqoia's, een eikensoort en andere bomen. Ook hier zouden weer beren voorkomen en een grote hertensoort. Wij hebben ze niet gezien. Er werd veel gewandeld en gefietst in het Yosemite Valley gedeelte. Wij hebben ook geprobeerd om te picknicken op een picnickplaats onder de sequoia bomen en aan het riviertje gelegen. Heel idylisch, maar nadat we goed en wel zaten en aan de salade wilde beginnen, zaten er al 3 wespen op het bakje en hun vriendjes kwamen eraan. Wij begrepen waarom andere mensen op de vlucht waren geslagen en hebben onze salade en broodje maar in de auto opgegeten.

Het park is nog veel groter dan het Valley gedeelte, maar wij kwamen tijd te kort om alle zijwegen en paden in te slaan. Via de noordzijde van weg door de Valley verlieten we het park. Daarna ging de weg nog geruime tijd door de bergen van de Sierra Nevada, heuvellandschap en uiteindelijk vlak land met uitgestrekte bruine graslanden met koeien en weer fruit plantages.

Zo waren we weer 7,5 uur op pad. Morgen het laatste stuk rijden naar San Francisco en dan hebben we nog enkele dagen in deze stad.

Groetjes,

Ria en Eugène