Dag 10 Dead horse SP, Capitol Reef NP, Torrey

14 september 2019 - Torrey, Utah, Verenigde Staten

Zaterdag 14 september

We vertrokken rond 10:00 uur vanuit Moab richting Dead Horse State Park. Daar bleek onze pas niet geldig te zijn voor State Parcs. Het vriendelijke meisje bij de ingang vroeg wel opeens of Eugène boven 65 was. Dan kregen we senior citizen korting: $15 i.p.v. $20. Smile.
Dead Horse point in dit park bood weer adembenemende uitzichten over de Colorado rivier en de rotsen op het Colorado plateau. Ik val in herhalingen. Het verhaal over de naam: cowboys dreven de daar levende wilde paarden door een smalle kloof naar boven. Daar konden de paarden geen kant meer op vanwege de diepe afgronden aan alle kanten. De beste paarden werden uitgezocht voor eigen gebruik en verkoop. De anderen werden achtergelaten. Deze paarden zouden terug kunnen naar de vlakten, maar bleken dat niet te doen. Dat eindigde tragisch door gebrek aan water en voedsel.

Daarna reden we terug naar de hoofdweg US-191N, verder via de I-70 West en de UT24 naar Capitol Reef NP. Dat bleken lange rechte wegen te zijn over vlakten met alleen woestijn begroeiing: woestijn grassen en lage dor uitziende  struiken (dessert shrubs). Alleen in de verte zag je bergen. Dat is wat saai rijden. Een tussenstop in de plaats Green River bij restaurant Tamarisk aan de Green River bracht afwisseling en een groenere omgeving. De Green River is een flinke rivier die uitmondt in de  Colorado rivier.

Bij nadering van Capitol Reef NP zagen we weer opvallende veel groene bomen. In de Waterpocket Fold in het zuidelijk deel van Capitol Reef NP is een plooi in de aardkorst met schuingedrukte wanden waardoor de verschillende rotslagen zichtbaar zijn geworden. Hier troffen we een begroeid gebied aan rondom de Fremont River, waar Mormonen gewoond hebben tot ca.1960, die zelfvoorzienend leefden. Zij hebben fruitbomen geplant en voor irrigatie gezorgd. Er staan nog enkele vroegere gebouwen: woning, school, smidse. In de boomgaarden mag je zelf fruit plukken: U pick fruit. Ik heb een peer geplukt en gegeten. Als je fruit wil meenemen, wordt een bijdrage gevraagd van $1,50 per pound. Capitol Reef is een langgerekte massieve bergketen met eenwat gekartelde bovenkant, die in noord zuid richting loopt en geen doorgangen had. Dit boodt bescherming tegen mogelijke overheersers vanuit Mexico. De rotsen hebben horizontale lijnen van verschillende kleuren gesteente. De Scenic drive was wel mooi, maar ook meer van hetzelfde. Vergeleken met het overdonderende natuurgeweld en de steeds afwisselende uitzichten van voorgaande dagen valt dit wat tegen.

Na dit bezoek was het nog 10 minuten rijden naar het hotel in Torrey. Prima hotel. Plaatsje lijkt niet veel voor te stellen.

Enkele feitjes: vandaag was het 28°, strakblauwe lucht en het zou vannacht afkoelen naar 7° C. We zitten nog steeds op het Colorado plateau. Torrey ligt op 2000 meter hoogte.

Morgen weer verder met eindpunt Bryce Canyon NP.

Groeten en tot volgend verhaal.

Ria