Dag 9 Moab

13 september 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Vrijdag 13 september

Moab is een plaats die helemaal omringd is door rode rotsen. Aan de noordkant ligt  Arches NP (NP is National Park). We hebben een "America the Beautifull" pas gekocht voor $80 en daarmee heb je toegang tot alle NP's (National Parcs) in de USA. Dit is een pas voor de inzittenden van één auto en een jaar lang geldig. Zonder pas betaal je entree voor elk NP, variërend van $20 - $35. We hebben een aantal NP's in ons programma zitten, dus dat komt al snel uit. De meeste NP's hebben visitor centers met uitgebreide informatie, plattegronden, films, winkeltjes,  aandacht voor natuurbescherming, toiletten en alles gratis. Ook verzorgen ze uitkijkpunten met info en parkeergelenheid. Vaak zijn er ook camping grounds en plekken voor campers. Vanaf parkeerplaatsen zijn hikingtours uitgezet. Kortom geweldig goed verzorgd. Er is veel tourisme in omgeving van Moab en vooral jongeren kunnen hun hart ophalen aan raften over de Colorado River, hiking, fietsen, mountainbiken, op quad's rijden, 4 x 4 auto's op echt hoge wielen huren. Er zijn veel pick-up trucks te zien en ook motorrijders kunnen in de USA hun hart ophalen. Moab heeft ook veel restaurants van hamburger en Mexicaanse fastfood tot echte restaurants en helemaal niet duur. Wij hebben bij ZAK's gegeten. Zowel voor lunch (soup, rijk voorziene salad bar, en pizza) en diner (goed gegrilde biefstuk, courgette en paprika en frites of baked potato). Heerlijk. Er zijn allerlei soorten winkels, zoals general store, (outdoor) kleding, luxe artikelen: door Indianen gemaakte spullen van sieraden, tot lampen, aardewerken potten en vazen, meubels van jeneverbes of pinewood, metalen in de wind draaiende elementen voor buiten, enz. Overdag zijn veel mensen aan genoemde  buitenactiviteiten bezig en 's avonds is het gezellig druk in de langgerekte Main Street.

Wij hebben 's morgens eerst 2 wasjes gedraaid in de gasten wasruimte. Lunch bij ZAK, een eindje langs de Colorade River gereden, die hier ook net buiten Moab langs stroomt, een wijnproeverij gehad bij de enige winery in Utah, en Arches N.P. bezocht.
In Arches NP zijn veel fraaie rode rotspartijen te zien en ook rotsen die ronde bogen hebben met een opening van tenminste 3 feet (90 cm). We hebben niet het hele park bezocht, maar zijn toch van de ene verbazing en verwondering in de andere gevallen. Het zijn steeds weer andere rotsen, bergen en stenen formaties en als je daar middenin staat is dat heel indrukwekkend. Op een foto is dat eigenlijk niet uit te drukken. Maar we proberen het toch.

We hebben 's avonds onze koffers weer gereorganiseerd met schone kleren en aparte koffertje/tas voor een verblijf  van 1 dag en nacht. Na 2 nachten in een zeer prettig hotel MainStay Suites Moab gaat de reis zaterdag weer verder.