Dag 6 Phoenix via Sedona naar Flagstaff

10 september 2019 - Flagstaff, Arizona, Verenigde Staten

Dinsdag 10 september

Om 06:15 was het er in Phoenix al druk verkeer. Eugène denkt dat de mensen willen profiteren van de koelte.
Onze eerste etappe vandaag liep van Phoenix naar Sedona. We hebben onze ogen uitgekeken onderweg en ons verwonderd over het steeds veranderende landschap.
We zagen metershoge cactussen langs de kant van de weg. De heuvels/ bergen waren bedekt met struiken en lage begroeiing van rotsachtige planten. Helaas ken ik de planten niet. Later zagen we ook andere lage cactussen, platte schijven met stekels in groepjes en prachtige rode "knoppen" aan de toppen. De bergen veranderden van kleur naar roodbruine tinten met strepen in grijzige kleuren en telkens weer andere formaties en toppen.

Bij de rest area  "Sunset point" zijn we gestopt om van het prachtige uitzicht te genieten. Zie de foto's. Wij waren er dan wel niet met zonsondergang, maar het was toch mooi. Daarna weer verder richting Sedona via de State highway AZ-179N en State route 89A. Sedona ligt omringd door bergen met namen als Cathedral rock, coffeepot. Dít vanwege hun vorm. In Sedona hebben we geluncht in een Mexicaans restaurant. Prima keuze: een salade met avocado, mango, garnalen en enkele taco's. Eten duurt hier in de USA niet lang. De bestelling wordt heel snel opgenomen en zeer snel daarna wordt het eten gebracht. Dan vrij snel eten en als je even pauzeert komt men al snel vragen of alles Ok is en of je nog wat wenst. Als er over is wordt gevraagd of je een doggy bag wilt.

Op onze route onderweg waren afslagen naar Nationale parken, monuments en hiking trails. Die hebben we laten liggen. Vanuit de auto met af en toe een stopplaats waar dat kan, valt er ook veel te genieten. Vanaf Sedona  naar Flagstaff hadden we een prachtige route door Oak Tree Canyon. We hebben nog geprobeerd om Walnut Canyon te bezoeken, maar hebben die poging toch gestaakt. Dít national monument sluit om 5 uur. Daarna mag je er niet meer in. De afstanden zijn ook zo groot dat we het hotel niet kunnen halen voor het donker wordt. Rond 6 uur begint het te schemeren en om 7 uur is het helemaal donker.

Nu waren we om 5 uur in het hotel in  Flagstaff. Flagstaff is een leuk plaatsje aan de legendarische Route 66. Het oude stationsgebouw is deels in gebruik als toeristen informatie bureau. Ook is er nog een oud bankgebouw, een general store en enkele andere historische gebouwen. Er kwam net een enorm lange trein langs, getrokken door 4 locomotieven en heel veel goederen wagons erachter. Daarna werd het al donker en hebben we gegeten in de Lumberyard, een gebouw dat iets te maken zou hebben gehad met de houtkap en verwerking.

Temperaturen: In Phoenix vertrokken we met 89°F en tijdens de reis daalde die naar 82°F met een flinke windkracht. Vanavond was de temperatuur nog verder gedaald en waren we blij met onze fleece vesten.

Morgen gaat de reis verder naar Tuba City, nog steeds in Arizona en hopen we de Grand Canyon te bezoeken.