Dag 8 Tuba City, Monument Valley, Moab

12 september 2019 - Moab, Utah, Verenigde Staten

Donderdag 12 september 2019

Nadat we ingecheckt waren in het hotel, wat waren gaan eten, en nog enkele jarigen via Whatsapp hadden gefeliciteerd, volgt dan nu ons verhaal. Ook voor ons is het bijhouden van dít blog belangrijk om voor ons zelf deze reis vast te leggen. Vandaag hadden we al een moment: Waar waren we gisteren? Hoe heette dat park ook al weer?

Tuba City ligt in  Arizona. We vertrokken in noord oostelijke richting naar Monument Valley, dat net over de grens in Utah ligt. Utah houdt zomertijd aan en omdat Tuba City dat ook al deed hebben we nu dus 8 uur tijdsverschil met Nederland. Na een tussenstop in Cayenta, Arizona om te tanken reden we verder via US-163N. Cayenta is niet meer dan een tankstation met winkel en Hamburger restaurant. Deze omgeving is nog steeds Indianen gebied: Navajo en Hopi. Het landschap was afwisselend woestijnland met alleen lage jeneverbes en dennen struiken en dan weer prachtige rode rots formaties in allerlei vormen en maten. In het lage land zijn her en der groepjes huizen of stacaravans te zien. Daar leven en wonen de Indianen.

We waren ruim op tijd bij Gouldings Lodge om ons te melden voor een excursie door Monument Valley en wat te eten daarvoor. Deze excursie hadden we in NL geboekt en we hadden daar een voucher voor. Document op onze tablets. In de hotels kijken niet naar de vouchers. Alleen naam noemen en dan zoeken ze de reservering op, Hier wilden ze de voucher op papier hebben. Grr. Ze wilden niet kijken op de tablet en vroegen of we de voucher naar hun wilden mailen. Meteen. Voor de excursie. Ja, maar we kunnen niet bij onze mail... Antwoord: je kan hier op onze WIFI inloggen en dit is ons mail adres. Eugène heeft toen op onze mail in NL ingelogd. In onze mailbox stonden nog alle documenten van de reisorganisatie en hierdoor kon hij het betreffende document naar Gouldings mailen. Pff... Goed opgelost door Eugène, maar dit koste wel veel tijd. Eten werd een notenreep die ik als noodrantsoen mee had en water. Flesjes water hebben we ook altijd mee in de grote koelbox.

Daarna volgde de tour door een Navajo in een open cabine op een pick-up truck door Monument Valley. Er waren nog 10 andere mensen mee. Navajo Indianen leefden vroeger in kleine hutjes, gemaakt van balken van jeneverbes bomen, ingesmeerd met een kleipap van de grond ter plaatse en afgedekt met doornachtige struiken die ter plaatse groeien. Een open gat in het dak dient om de rook van het open vuur af te voeren. We bezochten zo'n hut. Lucie, een oudere Navajo vrouw zat daar op de grond en demonstreerde hoe ze wol kaarde en spon met een handtol.  Op het weefgetouw zag je een kleed waaraan gewerkt werd. Verder ging de tocht over een onverharde weg met kuilen en veel los rood zand langs prachtige rode rots formaties die namen hadden gekregen door Indianen, ontdekkingsreizigers/goudzoekers of leger mensen. Sommige rotsen waren hoog en smal (3 sisters) andere breed en plat (mesa's of tafelbergen). In Monument Valley zijn veel films (John Wayne) en commercials opgenomen. De Navajo man vertelde dat deze streek oorspronkelijk woongebied van de Navajo was, ze waren verdreven door generaal Custer, maar hebben later het land weer teruggekregen. Het is een hard leven. In de zomer heet en droog, in de winter koud. Hun oorspronkelijke hutjes boden niet veel bescherming. De Hopi leefden in pueblo's waarover ik in het vorige verhaal schreef. Pueblo's waren gebouwd van platte rots stenen die met rode aarde dicht gesmeerd werden. Meerdere verdiepingen en een uitgang via ladders in het dak. Als overvallers dreigden konden ze de ladders weghalen en zo veilig zijn.

Het was een mooie en interessante tour. Het landschap blijft verbazen. Om 5 uur waren we stoffig en door elkaar geschud terug bij Gouldings Lodge. Daar hebben we eerst gegeten in het restaurant, dat door Navajo wordt gerund. Wat smaakt dat dan, vooral het koele water dat in grote kannen op tafel stond.

De reis naar Moab verliep goed door een landschap van woeste gronden en steeds wisselende en weer andere soorten rotsformaties. We hadden op een aantal plaatsen oponthoud, vanwege wegwerkzaamheden. Rond 9 uur waren we in het hotel. Wat een mooi hotel. We hebben een studio met buiten de badkamer en de bedden, ook een keuken, eettafel en zitbank.

Het washcloth (doekje als washand) kleurde oranje toen ik mijn gezicht afveegde. Jullie begrijpen vast wel hoe goed die douche voelde!
We blijven 2 nachten in dit hotel, dus morgen kunnen we Moab en omgeving verkennen.